Många vill ha sitt körkort intensivt och snabbt
Det finns faktiskt möjlighet att kunna skaffa sig ett körkort intensivt. Numera finns det alternativ som intensivkurser och internat. Då kan processen med att ta körkort snabbas upp väsentligt. När man har bestämt sig för att man vill ha körkort, vill man givetvis ha det så snabbt som möjligt. De flesta är mycket ivriga och vill inte vänta med att äntligen få lov att köra. Kanske lockar ett jobb där det krävs körkort.
Har man övningskört tidigare eller behöver ta om körkortet av någon anledning, kan det bara vara en formalitet, något som snabbt ska betas av. Men annars kan man fråga sig hur trafiksäkert det är i längden att ha fått sitt körkort intensivt och supersnabbt. Det tar tid att få in automatiserade rutiner, så att man kan koncentrera sig på detaljer som dyker upp i trafiken. Det tar också tid att lära sig att bemästra bilen i värsta snömodd, halka och dimma. Bilkörning innebär ett stort ansvar, och därför är det viktigt att bilföraren är mogen sin uppgift och har kunskap både om sitt fordon och trafikreglerna.
Ansökan om körkortstillstånd prövas
Innan man får påbörja en körutbildning måste man ansöka om körkortstillstånd. Det gör man hos Transportstyrelsen. I samband med ansökan fyller man i uppgifter om sig själv. Man ska också boka tid hos en optiker för syntest. Nästa steg är att Transportstyrelsen tittar på din lämplighet som bilförare. Din ansökan prövas utifrån personliga och medicinska krav. Personliga krav kan vara att man är straffad för grova brott eller att man missbrukar droger. Då kan man få avslag på sin ansökan under en spärrtid, och först efter spärrtidens slut kan man ansöka igen.
När det gäller medicinska krav kan det exempelvis vara synskada eller sjukdom som gör att man är olämplig som bilförare. Man ska normalt ha minst 0.5 i synskärpa med båda ögonen, och man får lov att använda glasögon eller kontaktlinser. Det finns speciella regler för epilepsi, och man måste i vanliga fall ha varit anfallsfri i ett år. Transportstyrelsen kan kräva ytterligare upplysningar och läkarintyg, så det kan ta tid för utredning hos myndigheten. Om du inte har några komplikationer över huvud taget utan bara fyller i en vanlig ansökan, tar det mellan två till fyra veckor innan du får ditt körkortstillstånd. Aktuell information hittar du på Transportstyrelsens hemsida.
Hur fort får jag körkort?
Det beror på dina förkunskaper, och hur snabbt du kan lära dig nya saker och ta till dig information. Teoridelen är ganska omfattande, och om det är rena nyheter, innebär det ett avsevärt pluggande. Att manövrera bilen, växla, gasa, bromsa och backa i olika situationer i trafiken, måste du också behärska hyfsat för att kunna ta körkort.
Det finns nu flera olika sorters utbildningsformer, som gör att det kan gå snabbt att ta körkort. Det finns intensivkurser och internatkurser, som snabbar på processen jämfört med tidigare. I genomsnitt tar det i vanliga fall 3 månader, och om man inte lyckas får man boka in fler körlektioner och läsa på bättre. Är man rekordsnabb kan det ta 2-3 veckor. Då talar vi om internat, där man pluggar intensivt, klarar alla sina moment direkt och har bokat uppkörningstid i förväg. Det är kanske inte vem som helst som har möjlighet och förmåga att lyckas med den uppgiften, men det är en möjlighet som finns.
Varför ska man behöva ta så många lektioner?
Trafiksäkerheten är ett tungt argument för att man inte ska släppa ut eleverna för tidigt i trafiken. Om man inte har tillräckliga kunskaper är man en trafikfara, helt enkelt. Men många som har kört privat lite, tycker att körskolorna är för stränga. Misstanken dyker upp i bakhuvudet, att körskolan vill boka in en på så många lektioner som möjligt och förhala proceduren bara för att tjäna pengar. Men det är säkert så att trafikläraren har en god förmåga att bedöma var man befinner sig i inlärningsprocessen. Gör man många misstag behöver man träna mer. Har man aldrig kört bil förut, måste man börja från början med allt. Då blir körkortet en dyrare investering, men å andra sidan gör man rätt från början.
Körkortet för farfars far var billigare
Man häpnar när man hör hur lätt det gick att ta körkort förr. En man, född 1920, hade kanske jobbat på föräldrarnas gård och hade vana vid att köra traktor. Han köpte motorcykel med sidovagn, och sedan köpte han sin första bil, om han hade råd. Körkortet han tog i ungdomens dagar var ingen invecklad sak, berättade han. På något vis var det för hans del på sin höjd bara några rundturer, några frågor, och sedan var det klart. Han mindes inget besvär över detta alls. Ska man vara ärlig, såg trafiksituationen ut på ett annat sätt förr. Farfars far körde på en gammal landsväg, och det var helt andra hastigheter som gällde då. Den nya trafiken ställer betydligt mycket högre krav på föraren.
Dyrt att fullfölja utbildningen
Så orättvist, tycker många ungdomar idag. Körlektioner är svindyra och man måste betala extra för vissa moment och för uppkörningen. Två obligatoriska moment är Riskettan om alkohol och droger och Risktvåan som är halkkörning. Riskettan är en teoretisk utbildning som sker under några timmar på körskolan. Risktvåan är en praktisk övning på en halkbana, där man lär sig olika moment i halt väglag, och detta kostar extra. Man måste klara de här två kurserna innan man får göra uppskrivning och uppkörning.
Lyckas man inte få körkortet, får man boka ny tid för uppkörning och betala igen. Får man ingen hjälp av föräldrarna och bara har sitt studiebidrag, blir det mycket kärvt ekonomiskt att fullfölja körkortsutbildningen. Därför kan man bara ge rådet att inte ge upp, utan fortsätta, om möjligt. Om man avbryter utbildningen och glömmer det lilla man lärt sig kan man känna ett tungt motstånd mot att ta tag i det igen längre fram. Helst bör man ha en sparad slant, som är avsedd för körkort. Kanske kan någon släkting hjälpa till ekonomiskt, sponsra en eller låna ut en summa, eller så kanske man kan hitta något extraknäck som kan finansiera körkortet. Det är värdefullt att ha ett körkort när man söker jobb efter skolan.
Det börjar med teorin
Först och främst skaffar man ett onlinematerial, alternativt en bok om körkortsteorin. Köp den senaste utgåvan, så att reglerna du lär dig är aktuella. Man läser om trafikregler, hastighetsgränser och vägmärken och deras betydelse. Man får också lära sig om bilen, föreskrifter om däck, bromsar, vikter, lastning och mycket annat. Körskolan är till stor hjälp med detta. Där får man repetera så mycket man behöver i simulerade teoriprov, där man svarar på frågor massor av gånger, tills man verkligen kan svaren. Numera sker mycket av detta online, det kallas för en genväg och man pluggar hemma. När det är dags att börja köra, vet man mer om trafikreglerna och är bättre förberedd inför olika situationer som kan uppstå när man är ute och kör.
Dubbelkommandot är en trygghet
När det väl är dags att sätta sig bakom ratten i körskolans regi är det bra att veta att det finns dubbelkommando på bilen. Den tryggheten har man inte som privatist. Kör du på rött ljus, så kommer trafikläraren att bromsa åt dig. Det finns pedaler på båda framsätena, så du kommer inte så långt om du gör fel och gasar i stället för att bromsa. Man får lära sig starta i backe, man får växla, man får lära sig att svänga och att köra i rondell. Så småningom ska man lära sig parkera, göra bromsprov och lära sig halkkörning på en speciell bana. Alla moment du lär dig måste få ta sin tid, så att det blir en automatisk reflex att till exempel bromsa när det är rött ljus. Det är ju självklart, tänker man, men när man är ung och ovan ska man vara fullt koncentrerad på allt, och då blir stoppljuset lätt en sak för mycket. Träningen behövs faktiskt, för de flesta av oss.
Övningskörning privat
Har du fått ett körkortstillstånd så kan du övningsköra privat med någon som är godkänd som handledare och kan ta ansvaret för din utbildning. Handledaren måste vara minst 24 år gammal och ha haft sitt körkort i 5 år. Både du och handledaren måste genomgå en introduktionsutbildning innan du kan börja köra. Läs mer om de aktuella reglerna på Transportstyrelsens hemsida. Ibland har man hört att privatister, sådana som förut har kört med en släkting, har fått boka in ännu fler lektioner och bedömts extra strängt, just för att de lärt sig rutiner på fel sätt. Körskolan vill då omskola en till rätt rutiner, till exempel hur man tittar i backspegeln, blinkar i rondell och andra matnyttigheter.
Ibland visar körskolan vissa luriga ställen i stan, där körläraren påpekar att skylten sitter på ett udda ställe, man måste bromsa in och växla ner innan man svänger på en viss plats etc. När man sen kör upp får man kanske samma uppgift eller kommando, så det är lätt att gissa att det förekommer visst samarbete mellan körskolan och uppkörningsinspektören. Är man inte förberedd på de lurigheter som körskolan lär ut, det vill säga om man bara har kört privat, är det lätt att flera små fadäser bidrar till att man kan bli kuggad. Men tillhör man dem som har mycket stram budget och dessutom behöver mycket träning, är det bra att kunna körträna privat också. Numera rekommenderas det faktiskt ofta att man kombinerar körskolelektioner med privat körning, så inställningen har förändrats lite.
Nya och effektiva utbildningsformer
För den som vill få sitt körkort så fort som möjligt finns det numera flera alternativa sätt att ta sitt körkort. Det finns intensivutbildning, där man i princip betalar ett paketpris för hela utbildningen och kan studera mycket online. På senare tid har man också insett att elevens tid är pengar, så man har på sina håll utökat lektionstiden till 60 minuter. Därigenom kan man effektivisera undervisningen så att eleven slipper åka iväg flera gånger för att köra kortare lektioner. Det finns också internatkurser på några veckor, där man i princip ägnar sig på heltid åt att ta körkort, och där man avslutar med en förbokad uppkörning.
När man måste ta om sitt körkort, gärna intensivt
Har man ett utländskt körkort, finns det speciella regler, beroende på vilket land körkortet är utfärdat i. Inom Europa kan man köra på sitt utländska körkort så länge det är giltigt. För Schweiz och Japan gäller specialregler. Om man är skriven i Sverige och körkortet är utfärdat i andra länder än inom EES och Japan får man köra på sitt gamla körkort i Sverige tills man har varit bosatt här i ett år. Har man t.ex. ett europeiskt körkort kan man byta det relativt enkelt till ett svenskt. Det gäller också körkort från Japan. Men om man har ett körkort från andra länder, till exempel Syrien, Somalia eller Afghanistan kan det inte bytas ut. Då måste man ta om körkortet när man varit folkbokförd i Sverige i ett år.
Det har hänt att exempelvis ett pizzabud från ett utomeuropeiskt land helt plötsligt efter ett år inte får köra i Sverige längre, fastän han är en skicklig förare och redan har bott och jobbat ett tag här och kört bil i tjänsten. För en sådan person är en intensivkurs att föredra.
Även för den som tar om körkortet för att man tidigare har mist det, är det naturligtvis inte nödvändigt att börja om från början igen. Det är ju ingen nybörjare vid ratten det handlar om. En grönsaksutkörare som tappade omdömet och körde onykter, till exempel, förlorade körkortet. Då förlorade han också sin inkomst under en period. Det kostar visserligen både tid och pengar, men man kan få en nystart när man rättat till sina problem och tagit om sitt körkort. Har man fått körkortet återkallat och spärrtiden är högst 12 månader, behöver man bara ansöka om ett nytt körkort. Är spärrtiden däremot längre än 12 månader, måste man göra om både teoriprov och uppkörning. Var det många år sedan man tog körkort, kan det vara tufft, och det kan behövas en uppdatering av kunskaperna.
Nya förslag på ändrade regler
Transportstyrelsen har lagt fram förslag till ändringar av regler för körkort från 1 mars 2020. Man vill till exempel att uppskrivningsprovet, teorin, ska vara godkänt innan eleven får göra själva uppkörningen. Regler kan ändras, så det är viktigt att ta reda på vad som gäller när man ska göra sin körkortsutbildning. Uppskrivning sker i Trafikverkets lokaler och uppkörningen sker sedan för en inspektör från Trafikverket. Tiderna för detta bokas samtidigt hos Trafikverket, och trafikskolan hjälper dig med bokningen. Först gör man teoriprovet och sen får det inte gå mer än ett par veckor tills man gör uppkörningen.
Blir du kuggad på uppkörningen, gör då om den igen så fort som möjligt. Man kan ha otur och hamna i en trist trafiksituation, bli nervös och göra många fel. Det kan hända oss alla. Men ibland kan man fasa för ett visst moment, som exempelvis fickparkering, och när man sedan ska köra upp är det skrattretande gott om lediga platser. Ta alltså inte ut några förluster i förväg, utan se positivt på uppkörningen och gör ditt bästa.
Hur fort du får ditt körkort är svårt att säga på förhand. Hur mycket man redan kan, hur lätt man lär sig, när man klarar uppskrivningsprovet, hur långa köer det är för uppkörningstid, hur man klarar uppkörningen, det är faktorer som kan variera mycket. Men det finns alla skäl i världen till att gå in för uppgiften helhjärtat med energi och beslutsamhet, så ska det inte dröja så länge.